Zoeken in deze blog

maandag 2 mei 2011

Hoe leert een hond?

Het leerproces bij een hond is heel eenvoudig: gedrag dat hem succes oplevert, zal hij in de toekomst herhalen, gedrag dat hem een onprettig gevoel oplevert, zal hij gaan nalaten. Zo eenvoudig als dit klinkt, zo moeilijk blijkt het in de praktijk om naar dit principe te leven. De eerste stap op weg naar verandering van het gedrag van uw hond ligt in denken vanuit de hond en vanuit wat voor de hond natuurlijk gedrag is.

Zelfbelonend gedrag

Soms is gedrag heel zelfbelonend. Het najagen van fietsers en joggers bijvoorbeeld. Als hond heb je altijd succes, want ze rennen toch weg? Het leeghalen van de GFT-bak is daarvan ook een voorbeeld: succes verzekerd! Maar meestal is gedrag geconditioneerd, ofwel: de hond heeft een associatie gemaakt tussen uw gedrag en het gevolg ervan voor hem. Een voorbeeld: de hond duwt met zijn neus dwingend tegen uw hand. Onbewust aait u uw hond eventjes. De hond maakt echter een associatie: als ik maar dwing, dan krijg ik aandacht. Een volgende keer zal uw hond in zijn gedrag net iets meer aanhouden, totdat hij met dit gedrag succes heeft.

De kracht van negeren

Ik heb drie teckels, die soms de nare gewoonte hebben om met hun voorpoten tegen de bank op te springen. Ze doen dat vooral als ik met iemand in gesprek ben. Me onbewust van mijn handelen, duw ik ze soms geïrriteerd weg. ‘Hou nou toch eens op’, zeg ik nog. Als ik echter zou denken als een hond, dan zou ik me ervan bewust zijn ik mijn honden recht in de kaart speel. Zij vragen aandacht, die volop geef door tegen ze aan te duwen en tegen ze te praten. Er is maar één actie nodig om mijn honden direct te laten stoppen met hun dwingende gedrag: met mijn armen over elkaar vijf tellen naar mijn plafond kijken. Terwijl ik naar mijn plafond kijk, hoor ik hoe zij afdruipen naar de keuken, naar hun plaats. Geen succes, hoor je ze bijna denken. Okee, dan gaan we wat anders doen....

Conclusie: een hond herhaalt gedrag waarmee hij succes heeft (gehad) en laat gedrag na, waarmee hij geen succes heeft. Door de hond geen succes te geven met (ongewenst) aandachtvragend gedrag, zal dit gedrag langzaamaan uitdoven. Maar alleen het negeren van ongewenst gedrag is niet voldoende. Het proces van uitdoven kent nog wat haken en ogen, die ik bespreek in het artikel 'weerstand tegen het opgeven van ongewenst gedrag'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten